Dag 9 Gatlinburg - Reisverslag uit Gatlinburg, Verenigde Staten van Ron en Sandra van Vliet - WaarBenJij.nu Dag 9 Gatlinburg - Reisverslag uit Gatlinburg, Verenigde Staten van Ron en Sandra van Vliet - WaarBenJij.nu

Dag 9 Gatlinburg

Door: Ron en San

Blijf op de hoogte en volg Ron en Sandra

01 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Gatlinburg

Vanochtend met de wekker wakker geworden. We wilde toch maar enigszins op tijd naar het National Park Great Smokey Mountains gaan. Ontbijten doen we in ons hutje met een lekkere zelf geroosterde bagel, koffie en jus d’orange. Om 9 uur rijden we weg en gaan eerst nog even langs de post office om kaarten op de bus te doen. Daarna gaan we naar het visitor center van het national park om een kaart te halen, tips en een toegangspas. Dit laatste is echter voor dit national park niet nodig. Dit is een zogenaamde free entrance park. Als zuinige Hollanders kunnen we dit natuurlijk wel waarderen. Aan park ranger Phylis vragen we enkele tips waar het beste heen kunnen en ook waar we het beste zwarte beren kunnen spotten. We besluiten om vandaag de weg naar Cades Cove te nemen en morgen naar de andere kant van het park te gaan.

Dit national park is trouwens het best bezochte national park van het land en wij lazen dat het vooral ’s zomers en in de weekenden erg druk is. Nou ook op maandag hoor ! In een lange rij auto’s rijden we in ongeveer een uurtje naar Cades Cove. Dit is een brede vallei waar al in begin 1800 pioniers zich vestigden. Een aantal gebouwen zijn bewaard en gerestaureerd. Via een 15 kilometer lange eenrichtingsweg wordt je door de vallei heen geleid en is er grote kans om wild te zien. Het zal vast niet onze dag zijn geweest, maar wij hebben geen wild gezien vandaag !

We stoppen bij Abrahams Fall Trailhead om een wandeling te maken. De trail naar de waterval is ongeveer 4 uur heen en terug en dat vinden we iets te lang. We nemen de trail naar Elijah Oliver Place. Een aantal gebouwtjes van rond 1860. Het pad is “pretty rocky” en slingert door de bossen heen. Na iets meer dan een uur zijn we terug bij de auto. O ja, we zagen nog wel berenpoep liggen op het pad, dus de beren zijn er kennelijk wel.

Via Rich Mountain Road, een 12 mijl lange gravelweg, slingeren we door de bergen heen zonder iemand tegen te komen richting Townsend. Vandaar nemen we de 321 terug naar Gatlinburg via Pigeon Forge. Dit is een lange weg met allemaal kermisattracties, eigenlijk een groot pretpark. Vreselijk !

Wij gaan lekker terug naar ons hutje, doen een powernap, relaxen dan nog lekker bij het zwembad. We eten zelfgemaakte pastasalade en zoeken de trail voor morgen uit. Hopelijk een minder drukken aangelegenheid !

• 01 Oktober 2019 - 12:18

Yvonne Van Drunen:

Hè luitjes,

Ziet er allemaal top uit, hier alleen maar regen, dus blijf maar lekker daar

• 04 Oktober 2019 - 10:41

Ramon:

Ik had van jou toch die tip om een national park card te kopen ? Voor 80 USD kan je dan de meeste parken binnen, dan hoef je niet zo Nederlands te denken, dan kan je zelfs American is great denken...
    Weer wandelen ??? Jullie hebben vast veel te bepraten met elkaar, hahahaha !