Dag 6 Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Ron en Sandra van Vliet - WaarBenJij.nu Dag 6 Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Ron en Sandra van Vliet - WaarBenJij.nu

Dag 6 Jasper

Door: Ron en Sandra

Blijf op de hoogte en volg Ron en Sandra

15 Juni 2011 | Canada, Jasper

Dag 6 Jasper

We besluiten om geen wekker te zetten. Ontbijt is pas vanaf 8 uur en waarschijnlijk zijn we voor die tijd al wel wakker. Om 7 uur worden we inderdaad wakker van de zon die in ons gezicht schijnt en om half negen lopen we de ontbijtzaal in: helemaal leeg, geen mensen, geen buffet. Zitten we wel goed ? Gelukkig komt de vriendelijke dame ons tegemoet en vertelt ons dat we keurig bediend worden voor het ontbijt. We krijgen als eerste een coupe met verse vruchten, bosvruchtenyoghurt en muesli, vervolgens een three cheese quiche en toast. We genieten van een prachtig uitzicht.

Na het ontbijt even internet bijwerken en skypen met het thuisfront. Morgen gaan we immers weer naar een resort in de bush bush, dus daar zullen we wel geen internet hebben.

Rond 11 uur gaan we eerst naar Hinton, een plaatsje kwartiertje verderop. We gaan kijken of we een supermarkt kunnen vinden om de voorraad weer aan te vullen. We zien een Walmart en een Safeway en besluiten op grond van eerdere ervaring voor de Safeway te kiezen. Goede keuze, want de Safeway heeft een uitgebreider assortiment en vers brood.

Met een kop koffie van de Starbucks gaan we weer de highway 16 op richting Jasper (een goed uurtje rijden) en nemen de afslag naar Maligne Lake. Als eerste komen we echter bij een mooi uitzichtpunt welke een prachtig gezicht over Maligne Valley geeft. De naam werd overigens door de Belgische priester De Smet gegeven aan de rivier. Malignant betekent kwaadaardig en dat was wat De Smet bedoelde toen hij de wilde rivier niet kon oversteken. De Canadezen spreken het trouwens uit als "Me-leen"

Een klein stukje verder komen we bij Maligne Canyon die 160 miljoen jaar geleden gevormd werd en waar het water 120 meter naar beneden stort. Er loopt een pad langs de hele loop van het water en daarvoor zijn er zes bruggen over de canyon aangelegd. De hele route lopen duurt ongeveer 4 uur. Jullie raden het al, dat hebben we niet gedaan. Wij hebben de belangrijkste bruggen gedaan (brug 1 en 2) en vonden dat al een behoorlijke klim. Op een deel hebben we 150 traptreden gedaan.

Weer bijgekomen van de klim rijden we verder en komen vervolgens bij Medicine Lake. Dit 7 kilometer lange meer is omgeven door mysteries. In de zomer stroomt het meer vol met het smeltwater van de gletsjers. Maar daarna loopt het langzaam leeg zonder dat er een echte uitgang in het meer is. De Indianen dachten dat er in het meer geesten zaten, maar in werkelijkheid lopen er onder het meer allerlei gangen waardoor het water wegstroomt naar de 16 kilometer verderop gelegen rivier.

Wij zijn niet bang voor geesten dus rijden we verder naar Maligne Lake. Dit is het grootste natuurlijke meer van de Rocky Mountains en meet 22 kilometer lengte. Er gaat hiervan daan ook nog een boot naar Spirit Island, maar we besluiten gezien het tijdstip dit niet te doen. We zitten heerlijk op het terras en de zon gaat steeds meer schijnen. We maken de nodige foto's en nemen dezelfde weg weer terug. Er is namelijk geen andere route. Op de terugweg moeten we regelmatig even stoppen voor wild. Een aantal keren reeën, ook weer wapitiherten en fotograferende wilde Japanners

We rijden naar Jasper om daar wat te eten. We hebben geen zin om lang te tafelen dus we gaan naar de Kentucky Fried Chicken. Een halfuurtje later rijden we richting ons hotel. Dit is een uurtje rijden, maar onderweg veel dieren gezien. Al vrij snel als we Jasper uit rijden steekt er plotseling een coyote de weg over. Sandra zit de hele dag met de fotocamera op schoot, maar omdat we net de stad uit rijden helaas nog niet in de aanslag. Dus te laat om een foto te kunnen maken, maar wel bijzonder. Een stuk verderop staan weer Mountain Sheep, dit keer met een jong. De ouderen kijken niet meer op of om van het verkeer, maar die kleine is toch wel schrikachtig. Dus genoeg langs de weg gelopen en schieten zo met gemak de berg op.

Op ongeveer hetzelfde punt als gisteren staan weer auto's langs de kant. En ja hoor, daar staat hetzelfde wapitihert als gisteren langs de kant te grazen. Ondanks het feit dat voederen en benaderen van wild verboden is, kunnen we toch vlak bij komen en nog een paar mooie plaatjes schieten. Rond half acht zijn we terug en gaan ons voorbereiden op de reis naar Clearwater. We verlaten de o zo mooie Rocky Mountains, maar wie weet wat ons nog te wachten staat. We weten niet of er internet is op ons volgend overnachtingsadres dus wellicht tot over een paar dagen !

P.S.
1) in een van de reisgidsen stond een foto van een zeldzame vogel. En raad eens wat: op de foto's bij Moraine Lake schoten we een foto van wat wij dachten dat een specht was. Blijkt het de zeldzame Clark's Nutcracker te zijn. Jullie hebben daar natuurlijk op zitten wachten dus plaatsen we die alsnog. Graag een bevestiging van de vogelkenner van vorig jaar.
2) speciaal voor Mark nog even een foto van zijn favoriete drankje
3) speciaal voor onze nichtjes een foto van een Columbian Ground Squirrel

• 15 Juni 2011 - 10:14

Marrie:

Prechtig, prachtig, prachtig, mooi, mooi, mooi echt zo ontzettend mooi om te zien.
    Veel plezier in de bush bush
    xxMar

• 15 Juni 2011 - 19:21

Vogelkenner:

Beste Ron en Sandra,

Ik zie dat jullie weer een ontzettend mooie reis aan het maken zijn. Ik zou jullie graag willen helpen aan de naam van de vogel. Alleen zie ik in jullie fotoboek geen foto van een vogel. Ik zie alleen een foto met een bord waarop ook een vogel staat? Bedoelen jullie die vogel? Deze is namelijk niet heel erg duidelijk te zien. Maar mocht het zo zijn dan ga ik het proberen voor jullie uit te zoeken.

Fijne reis nog.

Groeten,
    De vogelkenner

• 16 Juni 2011 - 02:57

Ron En Sandra Van Van Vliet:

Beste vogelkenner,

Je hebt helemaal gelijk. Vergeten de foto erop te zetten. Hebben momenteel erg traag internet, dus kijken even wanneer de foto alsnog geplaatst zal worden.

Ron en Sandra